Murbet Gabrylewicz sp. j.
DAF Service Dealer

www.daf.com

Murbet Gabrylewicz sp. j.
DAF Truck Sales & Service Dealer

Daf_future_track

Masa samochodu ciężarowego do dystrybucji 12 t mniejsza o 500 kg


Masa samochodu ciężarowego do dystrybucji 12 t mniejsza o 500 kg

•           Koncepcja FTCC jest odzwierciedleniem dążenia firmy DAF do zwiększania wydajności   transportu. Obejmuje dwie nowo opatentowane, innowacyjne konstrukcje podwozia.

•           Koncepcja Future Truck Chassis Concept bazuje na popularnej serii LF firmy DAF.

•           Większa nośność, mniejsze zużycie paliwa oraz emisja CO2

W ramach inicjatywy dalszego zwiększania wydajności transportu firma DAF skonstruowała prototypowy samochód ciężarowy o znacznie niższej masie własnej. Dzięki zastosowaniu innowacyjnej, opatentowanej konstrukcji podwozia oraz lekkich materiałów i podzespołów koncepcja Future Truck Chassis Concept (FTCC) gwarantuje, że pojazd z serii LF o masie 12 t, który i tak już oferuje niską masę własną przy najwyższej nośności, jest lżejszy o 500 kg.

Koncepcja FTCC opiera się na popularnej serii DAF LF i została stworzona przez Leyland Trucks we współpracy z dwiema firmami: Sapa Profiles UK, która pracowała z firmą DAF nad konstrukcją i dostarczyła aluminiowe elementy wytłaczane, oraz CSA Group, która przez przeprowadzanie testów pojazdu i podwozia pomogła zagwarantować, że pojazd spełni wymogi prawne. Projekt był współfinansowany przez rząd brytyjski w ramach inicjatywy Innovate UK. Jego celem było uzyskanie większej nośności przy niższym zużyciu paliwa, skutkującym mniejszą emisją CO2.

Nowe konstrukcje

Projekt badawczy FTCC obejmuje wiele możliwych konstrukcji zwiększających wydajność transportu. W wielu przypadkach wykorzystano formy aluminiowe, które zapewniają optymalną równowagę między masą a sztywnością. Z aluminium wykonano między innymi podłużnice, poprzecznice, części zawieszenia kół, podłogę zabudowy, a nawet przednie zabezpieczenie przeciwnajazdowe.

Opatentowane innowacje

Przednie zabezpieczenie przeciwnajazdowe jest montowane na nowo opracowanym i opatentowanym module przedniej ramy. Moduł ten jest przymocowany do podłużnic, a ponieważ nie sięgają one daleko w stronę przodu pojazdu, wszystkie elementy są optymalnie umiejscowione. Kolejną opatentowaną innowacją jest struktura podłogi zabudowy, którą wbudowano w ramę podwozia — dodatkowa rama zabudowy stanowi część głównych podłużnic podwozia. Poza wieloma rozwiązaniami zmniejszającymi masę projekt obejmował również badanie zaawansowanych funkcji pojazdu, takich jak niezależne przednie zawieszenie pneumatyczne z układem kierowniczym z zębatką, aby określić ich zalety w zakresie jakości jazdy, precyzji kierowania oraz udoskonaleń dotyczących rozmieszczania podzespołów.

Zmniejszone zużycie paliwa

Starszy inżynier z zakładu Leyland Trucks, Rob Lawton, który przewodniczył zespołowi zajmującemu się tym projektem skomentował: „Niewielka masa jest ważnym etapem naszego działania mającego na celu zmniejszenie zużycia paliwa oraz emisji spalin. Zwiększenie nośności bez strat jakości pojazdu ma kluczowe znaczenie w tym procesie. Projekt FTCC pozwolił nam spełnić cele: masa mniejsza o 30% dzięki zmianie podzespołów wbudowanych w ramę podwozia, podwozie, przednie zawieszenie i układ kierowniczy”.

Innowacje na przyszłość

Koncepcja FTCC wskazuje na potencjał innowacyjnych technologii pozwalających zmniejszać masę. Ten samochód ciężarowy wyposażony w nowoczesne rozwiązania technologiczne będzie prezentowany na wielu międzynarodowych imprezach. Koncepcja FTCC jest przede wszystkim projektem badawczym i nie zostanie wprowadzona na rynek w krótkim czasie. Świadczy ona jednak o istnieniu innowacyjnych rozwiązań, których wprowadzenie można rozważyć w przyszłości, jeśli okażą się finansowo uzasadnione.